UCC Årsrapport 2014 - page 32

32
Årsrapport 2014
MÅL 1.2
Vejledende normering af uddannelsesaktiviteter inden for lærer- og pædagoguddannelsen ud fra studieaktivitets-
modellen
Milepæl 2014:
Læreruddannelsen
Pædagoguddannelsen
Målfastsat
Anvendt
2013
Anvendt
2014
Målfastsat
Anvendt
2013
Anvendt
2014
Kategori 1
34 %
22%
26 %
21 %
18 %
21 %
Kategori 2
52 %
40 %
37 %
50 %
46 %
50 %
Kategori 3
9 %
36 %
34 %
20 %
29 %
22 %
Kategori 4
5 %
2 %
3 %
9 %
7 %
7 %
Resultat 2014:
Studieaktivitetsmodellen beskriver de forskellige læringsrum og de forskellige aktiviteter knyttet hertil i 4 hoved-
kategorier:
• Kategori 1:
Deltagelse af undervisere og studerende - initieret af underviser. Det kan være forelæsninger, hold-
undervisning, studievejledning etc.
• Kategori 2:
Deltagelse af studerende - initieret af underviser. Det kan være holdmøder uden undervisning,
studiedage, studiebesøg etc.
• Kategori 3:
Deltagelse af studerende - initieret af studerende. Det kan være selvstændige studier alene eller i
samarbejde med andre studerende, herunder forberedelse, udarbejdelse af studieprodukter etc.
• Kategori 4:
Deltagelse af undervisere og studerende - initieret af studerende. Det kan være forumtimer, frem-
læggelse af studieprodukter, temadage etc.
UCC anvender studieaktivitetsmodellen systematisk på lærer- og pædagoguddannelserne. Den faktiske fordeling
på kategorierne illustreres i ovenstående figur. Som det fremgår af opgørelsen, er uddannelsesaktiviteter inden for
kategori 1 steget for både lærer- og pædagoguddannelsen.
Det første år af kontraktperioden (2013) var vejledende i forhold til den faktiske anvendelse af modellen og den
relevante normering herfor. Der har i kontraktperioden været behov for at justere opgørelsesmetoder for mile-
pælen. Disse ændringer i opgørelsesmetoden gør sig ligeledes gældende for 2014. Den målfastsatte opgørelse
afspejler en beregning af procentsatserne ud fra en 37 timers arbejdsuge. Anvendelsen af studieaktivitetsmodellen
og opgørelse i forhold til dens fire kategorier tager udgangspunkt i studiebelastning opgjort som ECTS-point. Den
procentvise beregning for anvendelsen af studieaktivitetsmodellen foretages således ud fra opgørelse af uddan-
nelserne i ECTS-point, som beskriver arbejdsbelastningen for at nå de fastsatte læringsmål. I forhold til differen-
cen mellem målfastsatte og anvendte værdier skal det bemærkes, at denne i al væsentlighed skyldes forskellige i
opgørelsesprincipper.
Milepælen for 2014 er nået
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,...60
Powered by FlippingBook