15
Årsrapport 2014
Uddannelsesudvikling
Ny pædagoguddannelse
UCC har i 2014 færdigudviklet og implementeret den
nye pædagoguddannelse, som er udbudt fra august
2014. Den nye uddannelse er med til at styrke de
studerenes specialisering og målrette uddannelsen til
arbejdsmarkedets behov. Uddannelsen sikrer en større
sammenhæng mellem teori og praksis gennem et mere
systematisk samarbejde med praksis ved bl.a. at styrke
praktikken og indføre fire praktikforløb frem for tre.
Den nye uddannelse anvender digital portfolio som
læringsredskab gennem hele den studerendes ud-
dannelsesforløb. Dette er bl.a. en af metoderne til at
skabe sammenhæng og kontinuitet i den studerendes
læring på uddannelsen og i praktikken. Der er yderli-
gere udviklet et nyt interaktivt evalueringskoncept, der
anvendes på alle moduler i den nye pædagoguddan-
nelse. Det danner udgangspunkt for en løbende dialog
med de studerende om uddannelsens indhold, kvalitet
og relevans samt om de studerendes studieintensitet
og læring.
UCC har i 2014 haft en tæt dialog med regionens
kommuner om den nye uddannelse, ligesom UCC har
afholdt kurser om de nye tiltag i uddannelsen, herunder
bl.a. ændring af praktikperioderne og nye afprøvnings-
former i praktikken for praktikvejledere.
Udvalgte faglige resultater i 2014
Den nye pædagoguddannelse indeholder en
selvvalgt specialisering efter første studieår. De
studerende skal vælge mellem Dagtilbudspæda-
gogik, Skole- og fritidspædagogik og Social- og
specialpædagogik og fordybe sig i området.
Uddannelsen er fortsat en enhedsuddannelse,
som giver mulighed for at arbejde inden for alle
specialiseringer.
Studiet på den nye pædagoguddannelse er
blevet modulopbygget. Det giver mulighed for
mere tværfaglighed og individuel toning af ud-
dannelsen. De studerende vurderes nu i forhold
til kompetencemål frem for på fagbeskrivelser,
læseplaner og pensumlister.
Uddannelsens tværprofessionelle element skal
skabe øget samarbejde mellem blandt andet
pædagoger og lærere i folkeskolen samt mellem
pædagoger og socialrådgivere og andre fag-
grupper.
De studerende møder mere konkrete krav til,
hvilken viden og hvilke færdigheder de skal
opnå i de enkelte praktikperioder. De bliver
derfor testet i en prøvesituation, hvor både
professionshøjskolen og praktikstedet delta-
ger.
En ny og kort fjerde praktikperiode giver de
studerende mulighed for at inddrage relevant
viden fra praksis ind i deres afsluttende bache-
lorprojekt. Endelig er der indført mødepligt til
studiedagene i praktikperioden.
Netbaseret læreruddannelse
UCC udbød i august 2014 for første gang en netbase-
ret læreruddannelse. Uddannelsen har samme indhold
og omfang som den ordinære læreruddannelse på
fire år, men adskiller sig ved, at undervisningen både
foregår med fysisk tilstedeværelse og som virtuel
undervisning. UCC har i mange år udbudt netbaseret
pædagog- og sygeplejerskeuddannelse.
Talentspotting
I studieåret 2014-2015 gennemfører UCC’s fysiotera-
peut- og sygeplejerskeuddannelse et pilotprojekt om
talentspotting. Formålet med projektet er at give talent-
fulde sygepleje- og fysioterapeutstuderende mulighed
for at beskæftige sig med den kliniske forskningsdel
i grunduddannelsesforløbet. De studerende tilknyt-
tes forskningsenheden på Nordsjællands Hospital og
i opstartsfase kommer det til at dreje sig om to-fire
studerende årligt i et forløb på ca. tre måneder.
Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen
UCC indgår i konsortiet om sprog og fagdidaktik i fol-
keskolen, som blev etableret i 2013. Konsortiet består
foruden UCC, af Professionshøjskolen Metropol og
Københavns Universitet (Det Humanistiske Fakultet).
VIA University College er tilknyttet konsortiet som
associeret partner. Konsortiet har fokus på behovet
for forskningsbaseret viden om sprog og fagdidaktik til
anvendelse i praksis.
Med folkeskolereformen skal skolen tilbyde eleverne
en længere og mere varieret skoledag. Tidligere
sprogstart og en ændret skoledag skaber behov for
ny viden, en videreudvikling af sprogdidaktikken og
massiv efteruddannelse af lærere. Dette har dannet
baggrund for et intensiveret samarbejde i konsortiet
i 2014 omkring styrkelse af fremmedsprogsmiljøerne
og kompetenceudvikling af lærere og undervisere på
læreruddannelsen.