UCC Årsrapport 2014 - page 18

18
Årsrapport 2014
Folkeskolereform
UCC arbejder systematisk med at understøtte kommu-
nerne i forbindelse med implementeringen af folkesko-
lereformen og ønsker fortsat at være en central aktør i
forhold til kompetenceløft af lærere og pædagoger.
Et bærende element i UCC’s arbejde med folkeskolere-
formen er ligeledes udvikling og tilpasning af lærer- og
pædagoguddannelserne i forhold til aftagernes kom-
petencebehov, herunder revision af bekendtgørelse for
læreruddannelsen og ny pædagoguddannelse.
Et af UCC selvvalgte mål i udviklingskontrakten for
2015-2017 er således
understøttelse af folkeskolerefor-
men
, hvor der sætte fokus på kompetence- og kapaci-
tetsopbygning i læreruddannelsen, pædagoguddannel-
sen og videreuddannelsen samt udvikling af aktiviteter
på efter- og videreuddannelsesområdet målrettet
folkeskolereformen.
REFORMA 14
Folkeskolereformen kræver nytænkning, og
flere kommuner efterspørger et forum, hvor
det er muligt at udveksle erfaringer og tænke
udvikling på tværs af kommunegrænser. Et af
UCC’s svar på denne efterspørgsel er Reforma
14. Kerneydelsen i Reforma 14 er co-creation og
nytænkning i forhold til forandringsprojekter på
skoleområdet i kommunerne.
Med folkeskolereformen skal alle lærere senest i 2020
have undervisningskompetence på linjefagsniveau i de
fag, de underviser i. Det betyder, at mange lærere får
behov for efteruddannelse. På den baggrund tilbyder
UCC kompetenceafklaringssamtaler og særlige kompe-
tencegivende efteruddannelsesforløb med det formål,
at læreren skal bestå kompetencemålsprøven.
Folkeskolereformen har også slået igennem i aktivi-
teterne hos UCC’s Center for Undervisningsmidler.
Her har der været stor efterspørgsel efter vejledning
om læringsmålstyret undervisning, tilrettelæggelse
af didaktisk design og valg af læremidler i forhold til
folkeskolereformens indsatsområder.
Innovation
UCC afsluttede i 2014 syv praksisnære innovationspro-
jekter i samarbejde med offentlige og private virksom-
heder. Projekterne var støttet af regeringens særlige
pulje til praksisnær innovation på professionshøjskoler
og erhvervsakademier. Projekterne har bidraget til
løsning af konkrete problemstillinger hos de delta-
gende virksomheder, været med til at koble almindelig
undervisning med praksis samt bidraget til at udvikle de
studerendes innovative kompetencer.
PRAKSISNÆRT INNOVATIONSPROJEKT:
Play and Learn Innovation
Projektet blev gennemført i 2013-2014 som et
samarbejde mellem UCC samt tre SFO’er og to
børnehaver i Gentofte Kommune om at intro-
ducere engelsk for børn i alderen fra 3 til 9 år.
Innovationsprojektet har gennem en opkvalifi-
cering af fagpersoner og afprøvning af konkrete
legende læringsaktiviteter i dagtilbud medvir-
ket til, at den indsats, som kan kaldes ”Tidlig
engelskindsats i skole og dagtilbud”, er blevet
kvalificeret. Kommunen har efter endt projekt-
periode indført ”Play and Learn” som indsats i
indskolingen i hele kommunen som et relevant
tiltag og en kvalificeret metode til, hvordan
legende læring kan understøtte engelskunder-
visningen i skolen.
Projektet har medført frugtbare refleksioner
over og erfaringer med det tværprofessionelle
samarbejde mellem lærere og pædagoger.
Lærerne har deltaget i projektet som en-
gelskvejledere for pædagogerne og har dermed
skullet vejlede en faggruppe, som arbejder med
sprog på en anden måde, end en engelsklærer
i folkeskolen gør. Pædagogerne har oplevet, at
fraværet af centralt fastsatte læringsmål skaber
mere åbne læringsmuligheder for børnene, hvor
pædagogen kan bruge børnenes egne interes-
ser som udgangspunkt, når de skal lære engelsk.
Akkreditering
I april 2014 blev UCC’s tekstilformidleruddannelse
positivt akkrediteret af Akkrediteringsrådet. UCC’s
uddannelse til psykomotorisk terapeut vil i foråret
2015 modtage Akkrediteringsrådets afgørelse på de-
res udbudsakkreditering, og UCC’s fysioterapeutud-
dannelse afleverer udbudsakkrediteringsredegørelse
i november 2015. Dermed har alle professionsbache-
loruddannelser i UCC været igennem en udbudsak-
kreditering.
I 2016 er det UCC som institution, der skal akkredite-
res. Der er her fokus på institutionens egne kvalitets-
sikringssystemer, på eksisterende dokumentation og på
ledelsesinformation. Som forberedelse til institutions-
akkrediteringen har UCC i 2014 haft fokus på at etab-
lere procedurer og arbejdsgange på tværs af institutio-
nen, således at kvalitetsarbejdet i UCC bliver en central
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,...60
Powered by FlippingBook