16
Årsrapport 2014
Forskning og udvikling – styrket
udviklings- og evidensbasering
Professionshøjskolerne fik i 2013 en bevilling fra Ud-
dannelses- og Forskningsministeriet til videnbasering
af professionsbacheloruddannelserne. UCC har siden
arbejdet på at opbygge et sammenhængende og solidt
forskningsmiljø. Der har i de første to år naturligt væ-
ret fokus på opbygning af et forskningsmiljø på UCC,
herunder med fokus på kapacitetsopbygning i forhold
til opbygning af såvel organisatoriske som forsknings-
mæssige kompetencer.
UCC’s
Politik og Strategi for Forskning og Udvikling 2013-
2015
fastlægger rammerne for opbygning og organise-
ring af aktiviteter til udvikling- og evidensbasering af
uddannelserne. Strategien giver således et svar på det
aktuelle behov for en intensiveret kapacitetsopbygning
på forsknings- og udviklingsområdet.
UCC har udmøntet denne strategi ved at gennemføre
de fire nøgleaktiviteter: Organisering, prioritering,
kapacitetsopbygning samt samarbejde og ekstern
finansiering.
I disse år har uddannelse af ph.d.’ere en høj prioritet,
og det har bl.a. afspejlet sig i, at UCC har arbejdet
strategisk på at få finansieret ph.d.-projekter, som kan
understøtte arbejdet i UCC’s forskningsprogrammer.
UCC modtog således syv nye ph.d.-stipendiater ved
årets udlodning gennem Ph.d.-rådet.
UCC’s forskningsprogrammer
UCC’s forsknings- og udviklingsaktiviteter er organi-
seret i et tværgående forskningsmiljø, som arbejder
med ni forskningssatsninger, der bredt dækker de
praksisfelter, som UCC’s uddannelser retter sig imod.
Satsningerne er fordelt på fire forskningsprogrammer.
Med ansættelsen af en forskningsprogramleder for
forskningsprogrammet Sundhed og Krop ultimo 2014,
vil UCC se frem til fremover at kunne præsentere flere
forskningsprojekter også på sundhedsområdet.
UCC arbejder med at udvikle praksisnær viden til gavn
for professionerne og deres uddannelser. Forskning i
UCC tager afsæt i de udfordringer og velfærdsproble-
matikker, som lærere, pædagoger og sygeplejersker
støder på i deres daglige praksis. Gennem dialog og tæt
samarbejde med de professionelle skaber vi ny, forsk-
ningsbaseret viden. Forskning i UCC er designet til at
understøtte forandring. UCC udvikler løbende nye
metoder og bringer viden i spil, der hvor undervisere
og andre professionelle møder konkrete udfordringer.
Sammenhæng mellem grunduddannelse, efter- og
videreuddannelse og forskning
UCC’s forskningsprojekter skaber ny forskningsbaseret
viden, som kan bidrage til at styrke og udvikle UCC’s
grund-, efter- og videreuddannelse. Udviklingen af ny
viden foregår derfor tæt på uddannelses- og professi-
onspraksis og er ofte tværdisciplinær og har innovation
og udvikling af professionernes uddannelser og prak-
sisfelter for øje. UCC udvikler løbende nye metoder
og bringer viden i spil, der hvor undervisere og andre
professionelle møder konkrete udfordringer.
UC Videnregnskab
UCC har sammen med landets øvrige professions-
højskoler udgivet sektorens første videnregnskab. I
2014 fremlagde Danske Professionshøjskoler, som er
interesseorganisation for de syv danske professions-
højskoler samt Danmarks Medie- og Journalisthøj-
skole, Professionshøjskolernes Videnregnskab 2013.
Videnregnskabet præsenterer nøgletal for professi-
onshøjskolernes forsknings- og udviklingsaktiviteter i
2013. Baggrunden for udviklingen af videnregnskabet
er ønsket om at etablere en baseline for forskning- og
udvikling fra 2013, der blev igangsat for at udvikle en
ramme for professionshøjskolesektorens performance
på forsknings- og udviklingsområdet.
Forskningsprogrammer
Forskningssatsning
Didaktik og Læringsrum
Børns læring i dagtilbud
Lærerekspertise
Fagdidaktik
Diversitet og Social Innovation
Tværprofessionelt samarbejde om inklusion og lige muligheder
Unges sociale fællesskaber og deres betydning for uddannelsesdeltagelse
Socialt udsatte børn, unge og familier
Ledelse og Organisatorisk Læring Forandringsambitioner rettet mod kerneydelsen
Sundhed og Krop
Sammenhængende patientforløb
Sundhedsteknologi
Forskningsprogrammer og forskningssatsninger