UCC Årsrapport 2014 - page 5

5
Årsrapport 2014
Årsrapporten angiver UCC’s væsentligste økonomiske
og faglige resultater i 2014.
UCC skal levere uddannelser og viden, der styrker vel-
færden. Det er UCC’s opgave at uddanne kvalificerede
medarbejdere til landets folkeskoler, institutioner og
sundhedssektor. UCC skal præge den virkelighed, vi er
en del af og arbejde målrettet med forskningsbaseret
viden om, hvad der virker i praksis.
2014 var et godt år for UCC. UCC fastholdt således
en stor søgning til uddannelserne. Pædagoguddannel-
sen oplevede for sjette år i træk en markant stigning i
antallet af ansøgere. Antallet af optagne studerende
er siden 2010 steget med næsten 40 procent. Pæda-
goguddannelsen er både Danmarks og UCC’s største
videregående uddannelse.
En helt ny pædagoguddannelse blev implementeret
i 2014. Den nye uddannelse øger muligheden for at
specialisere sig og stiller samtidig større krav til de
studerende. UCC deltog aktivt i udviklingen af den nye
uddannelse. Det kvalitetsløft af uddannelsen, som er
gennemført med reformen, skal sikre, at uddannelsen
kan tiltrække de bedste studerende, der fremadrettet
kan medvirke til at udvikle de pædagogiske institutio-
ner og arbejdspladser.
Også folkeskolereformen har været i centrum i 2014.
UCC er forpligtet på at medvirke til at finde svar og
udvikle bæredygtige løsninger i samarbejde med
folkeskolen. UCC skal levere dimittender, uddannel-
sesaktiviteter og forskning, der kan bidrage til refor-
mens implementering, og som samtidig er tydelige og
relevante for folkeskolen.
Folkeskolereformen er en læringsreform, hvor fokus
ændres fra undervisning til læring. UCC er optaget
af de muligheder og udfordringer, der er indeholdt i
folkeskolereformen – både i forhold til UCC’s rolle som
leverandør af ydelser til kommunerne og som udvikler
og udbyder af professionsbacheloruddannelser. Fol-
keskolereformen er uden sammenligning den største
tværgående opgave, UCC står overfor i de kommende
år. Den skal prioriteres.
Regnskabsresultatet for 2014 udviser et resultat på
104,7 mio. kr. Overskuddet kan i al væsentlighed hen-
føres til salg af ejendomme samt til en række periodise-
ringsforskydninger. Disse periodiseringsforskydninger
er primært opstået i konsekvens af en ændret konte-
ringspraksis vedrørende UCC’s forskningsmidler. Mid-
lerne indtægtsføres nu ved modtagelsen og ikke som
tidligere i takt med at midlerne anvendes og omkost-
ningsregistreres. Resultater er således primært et ”tek-
nisk” overskud. Resultatet af den ordinære virksomhed
viste en fornuftig balance mellem omkostninger og
indtægter. Regnskabsresultatets størrelse kan umiddel-
bart virke overraskende, når UCC generelt påpeger, at
velfærdssamfundet bør investere mere i uddannelse af
lærere og pædagoger. Derfor er det vigtigt at frem-
hæve, at resultatet ikke ændrer på den grundlæggende
og dokumenterede ubalance, der eksisterer mellem
de mange krav og forventninger til især pædagog- og
læreruddannelsen - og så de bevillingsmæssige ram-
mevilkår, der tilbydes uddannelserne.
Det overskud, der er opnået gennem ejendomssalg i
2014, skal investeres i UCC’s kommende uddannelses-
campus på Carlsberg i København, der åbner i 2016.
UCC har siden 2008 arbejdet målrettet med strategi
for campus og har systematisk tilpasset bygninger og
lejemål i forhold hertil.
Forord
Carsten Koch
Formand for
bestyrelsen
Laust Joen Jakobsen
Rektor
1,2,3,4 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...60
Powered by FlippingBook